Vitamín A
Vitamín B
Vitamín B1
Vitamín B2
Vitamín B3
Vitamín B5
Vitamín B6
Vitamín B7
Vitamín B9
Vitamín B12
Vitamín C
Vitamín D
Vitamín E
Vitamín K
Akné
Alergia
Artróza
Astma
Ateroskleróza
Celulitída
Chrípka
Cukrovka
Depresia
Ekzém
Infarkt
Migréna
Mŕtvica
Nachladnutie
Osteoporóza
Psoriáza
Rakovina
Skleróza multiplex
Skorbut
Tuberkulóza
Únava
Vysoký krvný tlak
Beriberi
Vážna choroba spôsobená nedostatkom vitamínu B1. Spôsobuje obrnu dolných končatín, tráviace problémy, srdcové problémy.
V databáze: 700 odkazov

Mozog
Vitamínový portál odporúča
Ginkgo biloba Max ako účinný antioxidant, zlepšuje prítok krvi a kyslíka do mozgu a ku končekom prstov, pričom podporuje pamäťové funkcie a koncentráciu. Zlepšuje cirkuláciu krvi v celom tele a poskytuje prevenciu proti vzniku mentálnych a pamäťových symptómov a ťažkostí súvisiacich s vekom, zmierňuje senilitu.
Ginkgo biloba si môžete zakúpiť na stránke eVitamíny
Odkedy sa dokázalo, že zvýšený oxidatívny stres sa uplatňuje v patogenéze Alzheimerovej choroby, prebiehali diskusie o terapeutickom použití antioxidačných látok. Do súčasnosti existuje niekoľko štúdií, ktoré poukazujú na to že stupeň lipoperoxidácie je vyšší nielen v tkanive mozgu, ale aj plazme a mozgovomiechovom moku u pacientov s Alzheimerovou chorobou. Zodpovedajúc tomu sa našli u týchto pacientov aj znížené hladiny antioxidačných látok, ktoré sú schopné zabrániť lipoperoxidácii.
Vysoké dávky kombinácie vitamínov E a C znižujú riziko rozvoja Alzheimerovej choroby. Nesmú sa však užívať v multivitamínových tabletkách, inak sa neprejavia ich antioxidačné schopnosti, ktoré účinne bojujú s voľnými radikálmi v tele. Americkí vedci na základe vlastnej štúdie tvrdia, že u ľudí prijímajúcich vysoké dávky vitamínu E a C bolo o 78% menšie riziko rozvoja poškodení spojených s touto chorobou staroby.
Umelé obohacovanie potravín kyselinou listovou môže znížiť počet úmrtí na srdcový infarkt a cievnu mozgovú príhodu o tri až štyri percentá ročne. Výskumníci analyzovali úmrtia spôsobené srdcovým infarktom a cievnymi mozgovými príhodami u ľudí starších ako štyridsať rokov. Výskum zahŕňal obdobie pred zavedením povinného umelého obohacovania potravín kyselinou listovou - fortifikácie v USA a Kanade, teda obdobie rokov 1990 až 1997, ako aj roky po jeho zavedení - od roku 1988 do roku 2002.
Vitamín B12, ktorý sa vyskytuje v potrave živočíšneho pôvodu, pomáha pri obnove nervových buniek a tvorbe DNA. Nová štúdia anglických odborníkov teraz preukázala, že jeho nedostatok tiež urýchľuje atrofiu (zmenšovanie) mozgu počas starnutia. Výskumníci z Oxfordskej univerzity sledovali 107 dobrovoľníkov vo veku 61 až 87 rokov, rozdelených podľa prísunu vitamínu B12 v potrave.
Výskumy ukazujú, že pravidelná konzumácia kyseliny listovej znižuje riziko vzniku mozgovej mŕtvice. Dietológovia odporučili britskej vláde, aby schválila jej pridávanie do priemyselne vyrábané múky. Doteraz sa vedelo, že kyselina listová je nevyhnutná pre tehotné ženy, pretože chráni plod pred vrodenými vadami.
Aktuálny výskum v odbornom periodiku Circulation* uvádza, že fortifikácia potravín kyselinou listovou môže znížiť počet úmrtí na srdcový infarkt a cievnu mozgovú príhodu o 3 až 4 percentá ročne. Výskumníci analyzovali úmrtia zapríčinené srdcovým infarktom a cievnymi mozgovými príhodami u ľudí starších ako 40 rokov. Výskum zahŕňal obdobie pred zavedením povinnej fortifikácie potravín kyselinou listovou v USA a Kanade (1990 -1997) ako aj roky po jej zavedení (1998 - 2002).
Predpokladá sa, že vitamín B-12 and kyselina listová sa zúčastňujú na patogenéze demencie a Alzheimerovej choroby (AD), keďže chýbanie oboch týchto vitamínov môže mať vážne neurologické následky, vrátane zmätenosti a straty pamäti. Tento prehľad v skratke sumarizuje hlavné štúdie týkajúce sa vitamínu B12, kyseliny listovej a AD publikované v literatúre. Štúdie z rôznych krajín poukazujú na to, že nízke hladiny vitamínu B12, alebo jeho chýbanie sa častejšie nachádzajú u pacientov s AD než u pacientov bez demencie.
Nová štúdia amerických vedcov ukázala, že konzumovanie veľkého množstva kyseliny listovej, ktorá je obsiahnutá citrusových plodoch a v zelených druhoch zeleniny, znižuje riziko ochorenia Alzheimerovou chorobou. Experti z amerického Národného inštitútu pre starnutie sledovali po dobu siedmich rokov zloženie potravy u seniorov. Potom došli k záveru, že u tých, ktorí konzumovali odporúčanú dávku folátov, čo sú deriváty kyseliny listovej obsiahnuté v zelenine, sa znížilo riziko vyššie spomínaného ochorenia.
Nedostatok folátu, známeho aj ako vitamín B9, môže strojnásobiť riziko vzniku demencie v staršom veku. Informovala o tom štúdia zverejnená v magazíne britskej zdravotníckej asociácie Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry. Vedecký tím v Južnej Kórei zmeral výskyt folátu u 518 starších osôb, pričom nikto z nich neprejavoval znaky demencie.
Niektoré zdroje uvádzajú, že obrnu možno liečiť vitamínom C. Odvolávajú sa na práce Jungebluta, datované okolo roku 1935. Tieto práce popisujú oslabenie vírusu vitamínom C v skúmavke mimo organizmu.
Dôležité upozornenie
Informácie uvedené na tejto stránke nemožno považovať za náhradu lekárskej starostlivosti, a preto pri akútnych a závažných ťažkostiach sa obráťte na svojho lekára.