Vitamín A
Vitamín B
Vitamín B1
Vitamín B2
Vitamín B3
Vitamín B5
Vitamín B6
Vitamín B7
Vitamín B9
Vitamín B12
Vitamín C
Vitamín D
Vitamín E
Vitamín K
Akné
Alergia
Artróza
Astma
Ateroskleróza
Celulitída
Chrípka
Cukrovka
Depresia
Ekzém
Infarkt
Migréna
Mŕtvica
Nachladnutie
Osteoporóza
Psoriáza
Rakovina
Skleróza multiplex
Skorbut
Tuberkulóza
Únava
Vysoký krvný tlak
Anorexia
vážna psychická porucha - aktívne odmietanie jedla, ktorá môže končiť smrťou. Najčastejšie vzniká u dievčat, chlapci tvoria len 5% všetkých pacientov.
V databáze: 700 odkazov

Vitamín D
Vitamínový portál odporúča
Slnečné žiarenie pôsobí na kožu, pečeň a obličky pre produkciu vitamínu D3. Vitamín D podporuje vstrebávanie vápnika a reguluje hladinu koncentrácie vápnika v krvi, udržiava zdravé kosti, zuby a kožu. Jeho nedostatok v strave a nedostatočné vystavovanie sa priamemu slnečnému žiareniu môže zapríčiniť vznik krivice a osteoporózy.
Vitamín D3 si môžete zakúpiť na stránke eVitamíny
"Užívanie vitamínu D v tehotenstve môže v neskoršom veku dieťaťa zabrániť vzniku rôznych ochorení, tvrdia nemeckí odborníci. ""Najnovšie štúdie ukazujú, že vitamín D napomáha imunitnému systému a dokáže predchádzať autoimúnnym ochoreniam, ako je cukrovka či problémy so štítnou žľazou,"" hovorí Armin Malter z nemeckej Asociácie profesionálnych gynekológov. Tehotné ženy majú počas vývoja plodu v maternici zväčša nedostatok vitamínu D."
Podľa istej britskej štúdie môže doplnok v podobe vitamínu D zabrániť vzniku cukrovky typu jeden. Ak je teda teória pravdivá, môže tento vitamín hrať rozhodujúcu rolu u detí a ich prevencii pred touto chorobou. Podľa štúdie totiž deti, ktoré užívali vitamín D, ako doplnok stravy, mali až o tretinu menšiu šancu, že sa u nich cukrovka prejaví.
Vitamín D si pamätáme asi z detstva, kedy sa podával ako takzvaný rybí tuk nevalnej chuti. Za normálnych okolností sa vitamín D tvorí v koži pôsobením slnečného žiarenia z určitého provitamínu, preto v minulosti čiastočne stačil deťom živeným kravským mliekom a produktami z neho, vitamín D z mlieka. Dnes, keď sú kravy vonku pasené len na niektorých ekofarmách, musíme hľadať ďalšie zdroje, k ktorým patria v zdravom jedálničku predovšetkým ryby.
Viac vitamínu D môže pomôcť v obrane proti rakovine prsníka. Vedci z birminghamskej univerzity a nemocnice sv. Jiří v Londýne totiž zistili, že prsné tkanivo obsahuje enzým, ktorý aktivuje vitamín D. Hladina enzýmu sa pritom zvýšila pri výskyte nádoru.
Osteoporóza - chorobné rednutie kostného tkaniva - je jednou z najčastejších civilizačných chorôb. Osteoporóza nie je prirodzenou súčasťou starnutia, jedná sa o neprimerane, chorobne vystupňovaný proces odbúravania kostnej hmoty. V priebehu tejto choroby dochádza k proporcionálny poklesu všetkých zložiek kostného tkaniva a k zmenám mikroarchitektúry a kvality kosti.
U starších pacientov, ktorí trpia osteoporózou (rednutím kostí) vraj nedá zabrániť zlomeninám užívaním vápnika a vitamínu D vo forme potravinových doplnkov. Tvrdí to podľa agentúry Reuters škótski vedci. Ľuďom s osteoporózou hrozí zvýšené riziko zlomenín kostí, najmä vtedy, ak fraktúry už mali.
Vitamín D môže pomôcť oddialiť starnutie a chrániť pred niektorými chorobami súvisiacimi s vekom. K tomuto záveru dospeli vo svojej štúdii britskí vedci z londýnskeho Kings College, o ktorej informoval časopis American Journal of Clinical Nutrition. Vedci skúmali 2160 žien vo veku od 18 do 79 rokov.
Suchozemské živočíchy sa naučili vyrábať vitamín D pred asi 300 miliónmi rokmi: keď stavovci opustili prostredie oceánov, bohaté vápnikom, stali sa závislými na tvorbe vitamínu D v koži vplyvom UV svetla, fotochemickou reakciou. Vitamín D zvyšuje vstrebávanie vápnika obsiahnutého v malom množstve v potrave, črevom. Hlavnou funkciou vitamínu D je udržať homeostázu vápnika a fosforu, ktorá je podmienkou správneho prenosu signálu, metabolických aktivít, neuromuskulárnych funkcií a mineralizácii kostry.
Sedemdesiat percent amerických detí trpí nedostatkom vitamínu D. Nedostatok tohto vitamínu zvyšuje, okrem iného, riziko vzniku srdcových chorôb a porúch rastu chrupaviek. Ešte donedávna bol nedostatok vitamínu D považovaný v Spojených štátoch za relatívne vzácny jav.
Podľa 2 dni starej štúdie publikovanej v prestížnom odbornom časopise Archives of Internal Medicine znižuje vitamín D úmrtnosť ľudí, ktorí ho užívajú. Štúdia bola vykonaná na viac ako 57 000 jedincoch a preukázala, že užívanie 300 až 2000 jednotiek denne po dobu najmenej 6 rokov znižuje úmrtnosť o 7%. Hoci nie je úplne jasné, čím presne vitamín D tak človeku pomáha, je zrejmé, že jeho podávanie má protinádorové účinky rovnako tak ako pôsobí aj proti ateroskleróze a chorobám srdca a ciev.
Už predtým sa predpokladalo, že vitamín D by mohol hrať úlohu v prevencii rakoviny hrubého čreva. Tento predpoklad bol potvrdený aj v nedávnej štúdii uskutočnenej na Lekárskej fakulte Harvardskej univerzity v americkom Bostone. Lekári zistili, že pacienti s vyššími hladinami vitamínu D v krvi, u ktorých dôjde k rozvoju rakoviny hrubého čreva, majú dvojnásobne nižšie riziko úmrtia v porovnaní s tými, ktorí mali nízke koncentrácie tohto vitamínu.
V posledných rokoch stále počúvame, že by sme sa nemali opaľovať, pretože nám hrozí rakovina kože. Avšak ani tí, ktorí sa pred slnečným žiarením neustále len schovávajú, nerobia dobre. Je najlepším zdrojom životne dôležitého vitamínu D.
Zvýšený príjem vitamínu D môže človeku pomôcť uchovať si vo vyššom veku duševnú sviežosť. Uvádza sa to v štúdii lekárov z univerzity v Manchestri. O výskume informovala agentúra Reuters.
Megaanalýzou skorších štúdií sa ukázalo, že vitamín D vo vyšších hladinách môže znížiť riziko rakoviny hrubého čreva a konečníka. Mechanizmus a optimálnej dávky zatiaľ nie sú známe. Pri štúdiu úlohy vitamínu D na vznik rakoviny hrubého čreva a konečníka sa analyzovali rôzne štúdie, spojené s týmto problémom.
Vedci z lekárskej univerzity v Štajerskom Hradci prišli na to, že by za nízku hladinu pohlavného hormónu testosterónu u mužov mohol byť nedostatok vitamínu D. Odborníci teraz chcú overiť, či by nebolo možné hormonálnu liečbu nahradiť vitamínovou terapiou. Informoval o tom server kuriet.at.
Dôležité upozornenie
Informácie uvedené na tejto stránke nemožno považovať za náhradu lekárskej starostlivosti, a preto pri akútnych a závažných ťažkostiach sa obráťte na svojho lekára.